PVC's en sporten gevaar?

Pacemakerdragers: vraag en antwoord forum: Ritmestoornissen: PVC's en sporten gevaar?
Door wfw op Maandag, 10 Oktober 2011 - 18:52:

Ik (man 58 jr) heb veel last van extra PVC's vooral bij inspanning. Voor een tweede graads AV block heb ik een pacemaker gekregen. (4 jaar geleden na een operatie, van oa. aortaklep). Nu bij inspanning veel PVC's die volgens de cardioloog niet meer verantwoord zijn.Ik krijg nu selokeen (betablokker) maar dat is een als een blokje onder je gaspedaal. Wie herkent dit en heeft een andere oplossing (medicijnen) die ik met de cardioloog kan bespreken.

Door theo op Dinsdag, 11 Oktober 2011 - 16:33:

Jazeker herken ik dit; " blokje onder gaspedaal" leuk omschreven. Ik noemde het: lopen met aangetrokken handrem. Ook lange tijd selokeen geslikt, werd steeds erger. In overleg met cardioloog overgestapt naar een lichtere variant: Verapamil,gaat prima nu. kan het gaspedaal weer wat dieper indrukken nu.

Door wfw op Dinsdag, 11 Oktober 2011 - 20:13:

Bedankt Theo. Ik zal het zeker noemen. Jij gbruikt dit ook medicijn tegen PVC's ?

Door theo op Woensdag, 12 Oktober 2011 - 11:46:

wat bedoel je met PVC's ?

Door wfw op Woensdag, 12 Oktober 2011 - 21:41:

Een kamerextrasystole of PVC (premature ventricular
contraction. Dit een extra slag tussendoor dus een
ritme verstoring. Af en toe kan geen kwaad maar als
de frequentie toeneemt zouden er volgens de
cardioloog risico's zijn.

Door Theo op Woensdag, 12 Oktober 2011 - 22:20:

was mij niet bekend, in mijn geval wel sprake van onregelmatig ritme tijdens de nacht, ook werd genoemd RBTB (repolarisatie)wat dat ook moge zijn. Ben 67jr met 4 jaar een pacemaker
en sindsdien geen ritmestoornissen meer gehad. De medicijnen beschermen mij tegen een te hoge hartslag bij inspanning (wat mijn probleem was).

Door Theo op Woensdag, 12 Oktober 2011 - 22:28:

ik bedoelde: deze medicijnen moeten mij afremmen bij een (te)hoge inspanning bijv,tijdens het sporten. Begonnen met digoxine, wat veel te zwaar was,daarna nog enkele andere varianten, toen selokeen en nu dus Verapamil.

Door Marleen op Donderdag, 13 Oktober 2011 - 13:16:

@ wfw
Hallo
Ik herken uw probleem wel, had ook veel te veel PVC`s en was ook niet vooruit te branden met Betablokkers
Ik heb verapamil voorgeschreven gekregen, het aantal PVC`s zijn wel verminderd.
U zou ook misschien uw pacemakertechnicus even kunnen vragen de pacemaker iets bij te stellen
Is bij bij ook gebeurd, heeft ook geholpen.
Maar ieder geval is natuurlijk anders, maar misschien heeft u hier iets aan
succes!

Door wfw op Zaterdag, 15 Oktober 2011 - 09:08:

bedankt voor jullie reacties binnenkort sprek ik de cardioloog.


Voeg Bericht Toe


Naam:  
E-mail: