| Door Anoniem op Maandag, 22 November 2004 - 18:46: |
Waarvoor staat DDD en zijn er nog andere programmatietypes van pacemakers?
Hartelijk dank
| Door F.Veringa op Maandag, 22 November 2004 - 21:00: |
zoek het op op deze site onder "letters verklaard"
| Door Anoniem op Maandag, 22 November 2004 - 22:39: |
De eerste letter geeft aan waar er gestimuleerd kan worden (a=atrium, v=ventrikel en D=beide)
De tweede letter geeft aan waar er gesenst (gekeken) wordt (a=atrium, v=ventrikel en D=beide)
De derde letter geeft aan wat de pacemaker kan doen (I=inhiberen,de pacemaker geeft geen puls als hij hartaktiviteit ziet. T=triggeren, als de pacemaker hartaktiviteit ziet dan kan hij als reactie hierop stimuleren. D=beide)
Als vierde letter kan er nog een R staan, dit betekent dat er ook nog een of meer sensoren in de pacemaker zitten.
Rolf
| Door Anoniem op Dinsdag, 23 November 2004 - 11:34: |
hallo Rolf,
Ik had nog een vraag over de letter "P", Als ik het goed begrepen heb staat deze voor preventieve werking tegen tachycardie? Ik heb een DDDRP AT501 Medtronic pm (ik heb SSS en boezemf.) `sAvonds in rust heb ik toch sinustachycardie of parox. boezemfibrilleren.
Sinds ik amiodarone en 100mg sotalol gebruik komt de hartslag in rust niet hoger dan ongeveer 120.Kan het zijn dat de pm niet goed afgesteld is?
Alvast heel hartelijk bedankt!
| Door Anoniem op Woensdag, 01 December 2004 - 18:40: |
De P heeft te maken met de ingebouwde antitachy functies. De Medtronic AT500/501 heeft bijvoorbeeld een overdrive functie waarbij de pacemaker steeds iets boven de eigen hartslag wil werken (alleen in het atrium). De AT501 is nog steeds de enige pacemaker die een bestaande ritmestoornis (atriale tachy of atriumflutter) kan stoppen. De pacemaker kijkt boven in het hart naar ritmestoornissen. Komt er een ritmestoornis voorbij dan kijkt hij hoe snel deze is en daarna of er regelmatig ritme is. Als het ritme te snel maar regelmatig is kan de pacemaker aan de bovenkant van het hart een aantal snelle pulsen geven (burst/ramp). Ik heb heel wat AT500 registraties geanalyseerd waarbij te zien was dat de AT500 succesvol een ritmestoornis heeft gestopt. Maar het is goed te weten dat het succespercentage geen 100% is.
Om terug te komen op uw vraag: 's avonds en 's nachts heeft u toch ritmestoornissen, het kan zijn dat u boezemfibrilleren heeft, hieraan kan de AT500 niets doen (alleen boezemachy.s en flutters). Mocht u het gevoel hebben dat de ritmestoornis maar niet weg gaat, is het verstandig om contact op te nmem met uw ziekenhuis. Na gebruik van amiodarone en sotalol zou in rust het ritme rond de 70 ppm moeten zijn, en bij maximale inspanning 200 minus de leeftijd (mits u geen anina pectoris heeft)
mogelijk dat de maximum sensor rate aangepast moet worden
Rolf
| Door willie op Donderdag, 02 December 2004 - 12:43: |
ik gebruik ook sotalol en mijn hartritme is nou goed wil je meer weten van mij hoor ik dat wel van jullie
| Door Ida op Maandag, 26 Maart 2007 - 10:51: |
Ontregeling ?
Na de implantatie van mijn pacemaker in oktober vorig jaar was ik zeer gejaagd en onrustig; toen de pacemaker na verloop werd gecontroleerd bleek de afstelling niet goed te zijn en na bijstelling keerde voor mij de rust weer.
Nu echter is diezelfde onrust en gejaagdheid weer teruggekeerd.
Kan een pacemaker spontaan ontregelen ?
Ida.
| Door Rolf op Maandag, 26 Maart 2007 - 18:10: |
Hallo Ida,
Een pacemaker kan niet spontaan ontregelen. Een pacemaker kan wel omschakelen naar een andere stimulatie modus als er een ritme stoornis is (mode switching). Als de ritme stoornis verdwenen is dan schakelt de pacemaker weer terug naar normale stimulatie.
Groeten,
Rolf
| Door i.grootveld op Maandag, 26 Maart 2007 - 21:35: |
Dankjewel Rolf; inderdaad had ik de laatste dagen - ondanks de medicatie - nogal wat ritmestoornissen. Momenteel is het weer "rustig". Ben blij dat ik nu weet hoe het werkt.
Vr.groet,
Ida.
| Door Michelle op Dinsdag, 15 Juni 2010 - 10:30: |
Hallo Rolf,
Ik had een vraag mbt de 5e letter van NASPE code. N (normal rate)- B (burst)- S (singel of dubbel stimuli) .
Kan je mij uitleggen wat deze codes precies doen bij antitachypacing? Dit in het kader van mijn opleiding.
Alvast dank bij voorbaat.
Met vriendelijke groet,
Michelle
| Door Rolf op Dinsdag, 22 Juni 2010 - 21:28: |
Hallo Michelle,
Om eerlijk te zijn ken ik de door jou vermelde 5e letter niet van de NASPE code. Ik heb destijds geleerd dat de vijfde letter vermeldt wat de anti tachy modus weergeeft.
0= geen anti tachy therapie.
P= Antitachy pacing.
S= Antitachy shock (ICD.
D= Dual (pacing + Shock) (moderne ICD)
Op de doos van de Medtronic AT500 en de Vitatron Selection stond als het goed is ook DDDRP als modus; een DDDR pacemaker met antitachy pacing.
Deze antitachy pacing kan bestaan uit bursts, ramps of scans. Bij een burst worden een aantal snelle pulsen gegeven op een vast ingesteld ritme (interval). Bij een ramp worden een aantal snelle pulsen afgegeven die toenemen in snelheid. Bij een scan wordt na een burst en tweede burst gegeven die sneller is.
Op de volgende site van St. Jude Medical staat op een duidelijke manier uitgelegd (powerpoint bestand):
www.sjmprofessional.com/Media/DownloadResource.aspx?id=%7BDD4A567B-949B-43A3-A5DD-04A4604C3678%7D
Met vriendelijke groet,
Rolf
| Door Jan van der Peet op Maandag, 25 Juli 2011 - 18:20: |
Ik heb sinds een week een pacemaker en ben 82 jaar. Sedert een jaar of 5 of 6 heb ik boezemfibrilleren en een te hoge hartslag. Met Sotalol werd de snelheid onder controle gehouden, maar in de afgelopen 1 a 2 jaar ben ik 3 keer tegen de vlakte gegaan omdat de hartslag te laag werd. Daarom heb ik nu de pacemaker.
Dat het ritme onregelmatig is komt omdat ik last heb van reflux (het terug in de slokdarm lopen van maagzuur) wat het hart irriteert. De pacemaker heeft als type ADDR01 en de fabrikant is Medtronic. Wat de D's betekenen heb ik op deze site gevonden, maar wat betekenen de A en de 01?
| Door Klaas op Dinsdag, 26 Juli 2011 - 00:31: |
Dag Jan,
Op het volgende adres staat iets over Uw pacemaker, de Medtronic Adapta ADDR01, www.medwow.com/med/pacemaker/medtronic/adapta-addr01/33487.model-spec
Groeten van Klaas
| Door Jan Wijnberg op Woensdag, 20 Februari 2013 - 09:55: |
Vanaf januari 2010 heb ij de Medtronic ADDRO1 pacemaker,absoluut ZONDER problemen !
Jan
| Door Helen op Donderdag, 10 Augustus 2017 - 13:24: |
Goh, wat een ontdekking na 20 ! jaar. Op mijn
huidige pacemakerkaartje staat ADSR. Wat betekent
dat precies?
| Door mariette/moderator op Donderdag, 10 Augustus 2017 - 15:24: |
@ helen: jij hebt waarschijnlijk een medtronic
adapta?
| Door Helen op Vrijdag, 11 Augustus 2017 - 23:46: |
Ja,dat klopt helemaal, Mariette!
| Door mariette/moderator op Zaterdag, 12 Augustus 2017 - 08:50: |
Dat is meer het type. Verderop op het kaartje
staat waarschijnlijk meer over de instellingen die
voor jou zijn aangehouden en die je dus kunt
terugvinden op de website.
| Door Helen op Zondag, 13 Augustus 2017 - 11:51: |
Naast adsr03 staat: 4269-52.
Een regel onder adsr03 staat: NWP00749G 262585.
Het is een Adapata SR Sweet Tip.
Kun jij hier chocola van maken, Mariette? Thx!
| Door Helen op Zondag, 13 Augustus 2017 - 12:17: |
Nu doe ik het nog fout ook. 262595. 😅
| Door mariette/moderator op Maandag, 14 Augustus 2017 - 10:21: |
Sweet tip slaat dacht ik op de lead die gebruikt
is.
| Door Helen op Donderdag, 17 Augustus 2017 - 11:30: |
Ja,daar kan ik me nog iets bij bedenken. Die NW en
al die cijfers daarachter zeggen jou ook niet
veel, zeker?
| Door mariette/moderator op Donderdag, 17 Augustus 2017 - 13:56: |
Zou dat niet gewoon het serie nummer zijn van de
lead?
| Door Helen op Maandag, 28 Augustus 2017 - 10:25: |
O ja, dat kan ook nog! Ik ga het toch eens vragen
bij de volgende pm check....
| Door jannyl (83.83.247.128) op Dinsdag, 22 Mei 2018 - 11:12: |
Welke pacemaker helpt tegen korte hartstilstanden en boezem fibrilleren?
| Door Janneke (77.165.82.114) op Zaterdag, 19 Januari 2019 - 14:31: |
Hallo, ik heb sinds april 2018 een DDD pacemaker,
maar sinds januari 2019 dagelijks last van
hartkloppingen.
Zou het aan de pacemaker kunnen liggen
Mvg Janneke.
| Door mariette/moderator (86.82.233.95) op Maandag, 21 Januari 2019 - 12:06: |
Hallo Janneke
Dat is lastig te zeggen. Ik zou even met de
huisarts overleggen. Hij kan misschien een ECG
maken om te kijken wat je voelt en uitleg geven